دیابت نوع 1 و تحقیقات جاری

از آنجاییکه بیماران دیابتی و خانواده های آنان همیشه علاقمند به شنیدن خبرهای جدید تحقیقاتی درمورد موضوعات مرتبط  با درمان دیابت هستند، دراین مقاله به تعدادی از تحقیقات ارزشمند در این زمینه اشاره می کنیم:

·        تحقیقات گاباتراپی (GABA therapy)که توسط محققین کانادایی انجام شده است.

·        کاربرد مسیر (ATP/P2X7R)که توسط محققین آمریکایی در بوستون انجام شده است.

·        تحقیقات در زمینه ی واکسن inverseدر درمان دیابت نوع 1 که توسط محققین دانشگاه استانفورد صورت گرفته است.

در تحقیقات گاباتراپی، محققین دریافتند که GABAدارای تأثیرات محافظتی بر سلولهای بتا می باشد و درتولید مجدد سلولهای بتا و معکوس نمودن دیابت نوع 1 موثر است. دانشمندان اعلام کردند  GABAبا تأثیر بر سلولهای جزایر بتا در پانکراس و سیستم ایمنی تأثیر ضد دیابتی خود را اعمال می کند. در سلولهای جزایر بتا، گابا با ایجاد دپلاریزاسیون غشاء و ورود کلسیم به داخل سلول منجر به فعال شدن مسیرP13-K/AKTوابسته به رشد و بقأ درسلول می شود . بکار بردن GABAدر موشهایی که به دیابت شدید مبتلا بودند سبب می شود نفوذ سلولهای لمفوسیتی  سلولهای جزایر به پانکراس کاهش یافته و تعداد سلولهای بتا به حالت قبل برگردد و میزان قند خون به حالت طبیعی فروکش کند. کاهش  قندخون به حالت طبیعی با افزایش انسولین وکاهش مقدار گلوکاگون درخون  همراه است. این یافته ها نشان می دهد که گاباتراپی بطور واقعی موجب حفظ  سلولهای بتا و جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت نوع 1 درموش می شود و از آنجائیکه  GABAنمی تواند از سد خونی مغز عبور کند می توان آنرا درمقادیر زیاد بصورت خوراکی برای انسان تجویز نمود. داروی GABAیا داروهای شبه GABA  ممکن است بزودی به عنوان یک درمان برای بیماری دیابت نوع 1 بکار روند .

 در تحقیق دوم محققین در بیمارستان کودکان بوستون دریافتند که از مسیر ATP/P2X7Rکه سلولهای Tسیستم ایمنی را به حمله به پانکراس تحریک کرده و در نتیجه تولید انسولین را ممانعت می نماید می توان برای جلوگیری از حمله ی سیستم ایمنی استفاده کرد. بر اساس این یافته ها، این مسیر می تواند مکانیزیم ابتدایی پاسخ نابجای سیستم ایمنی باشد و بهمین علت به عنوان منشاء اصلی بروز دیابت معرفی گردید.

 درمقاله ی اصلی به بقأ دراز مدت پیوند قلب از طریق هدف قرار دادن رسپتور یونوتروپیک پورینرژیک P2X7اشاره شده است . دکتر Fiorinaپروتوکل کوتاه مدت وموثری را برای تنظیم سیستم ایمنی از طریق هدف قرار دادن  مسیر P2X7Rابداع نمود که می تواند از رد پیوند قلب جلوگیری کند.

این شکل از ایمونوتراپی دارای اشاراتی برای درمان دیابت  نوع 1 است که بر اثر حمله ی  سیستم ایمنی به سلولهای بتا بوجود می آید، بهمین علت ما منتظر مطالعاتی با  شواهد بالینی بروی مبتلایان به دیابت نوع 1 در این زمینه هستیم.

تحقیق آخر که اخیراً توسط محققین دانشگاه استانفورد به عنوان inverse vaccinationمعرفی گردید می تواند سبب معکوس شدن دیابت شود. دکتر Steinmanدرژورنال internal Medicineاشاره میکند که واکسن های DNAبرای  اتوایمیونیتی درحال آزمایش کلینیکی بروی انسان برای درمان مالتیپل اسکلروز (MS)و دیابت نوع 1 هستند.

او درمقاله خود اشاره ی می کند که ممانعت اختصاصی از آنتی بادیهای اختصاصی آنتی ژنهای مذکور و ممانعت از پاسخ سلولهای Tدرانسان امکان پذیر شده است، ولی کارآزمایی بالینی دراین زمینه همچنان ادامه دارد.

به گفته ی Steinmanاین نوع جدید از مصون سازی که واکسیناسیون معکوس نام گرفته است برای درمان بیماریهای اتوایمیون بکار می رود و می تواند از تولید آنتی بادیهای ناخواسته و پاسخ های سلولهای Tبه اتوآنتی ژنها جلوگیری کند، این کار در حالی انجام می شود که سایر بخش های سیستم  ایمنی دست نخورده باقیمانده و به کار اصلی خود ادامه می دهند .

دانشمندان این فرضیه را مطرح  می کنند که با مهندسی DNAیک پلاسمید که پروانسولین (Cپپتید + انسولین ) را کد می کند ، آنها خواهند توانست عملکرد سلولهای بتا را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 از طریق کاهش  سلولهای Insulin- Specific CD8+ T cellsبه حالت اول برگردانند.

دراین تحقیق 80 بیمار بالای 18 سال که بیماری دیابت نوع 1 در آنها در طی 5 سال گذشته تشخیص داده شده است، شرکت دارند. این افراد بصورت تصادفی دریکی از 5 گروه در این تحقیق ثبت نام شدند. 4 گروه دوزهای مختلف واکسن را دریافت می کنند و گروه پنجم پلاسبو یا دارونما که به عنوان  گروه کنترل محسوب می شوند. تزریق بصورت هفتگی به مدت 12 هفته صورت می گیرد. نتایج مطالعه ی پایلوت نشان می دهد که پلاسمید کدکننده ی پروانسولین سبب کاهش تعداد سلولهای CD8+T  واکنش دهنده به پروانسولین (سلولهای Tکشنده ) می شود، درحالیکه مقدار پپتید C  درطی دوره ی آزمایش ثابت می ماند. هیچکس دراین تحقیق هنوز قادر به متوقف کردن تزریق انسولین نشده است.

در مجموع این 3 زمینه ی تحقیقاتی دردرمان دیابت نوع 1 همگی بروی مسیرهای پیام رسانی انجام شده است که روشن کننده ی مسیر تحقیقات دانشمندان است.

منبع:www.healthcentral.com